To Σαββατοκύριακο 16 & 17 Απριλίου 2011 πραγματοποιήθηκε το διασωστικό επιμορφωτικό σεμινάριο «Ημέρες Διάσωσης 2011» στην Θεσσαλονίκη. Το σεμινάριο αυτό συνδιοργανώθηκε με την εταιρία Ford Βροχίδης Χατζής Α.Ε την οποία ευχαριστούμε και ειδικότερα τον κ. Αναστάσιο Χατζή για την φιλοξενία του στις εγκαταστάσεις της Ford στο Καλοχώρι, επίσης ευχαριστούμε τις εταιρίες Πήγασος, Μέσα ατομικής προστασίας του κ. Δημήτρη & Μπάμπη Μαλέση την εταιρία Ιατρικών ειδών Neomed του κ. Ιωάννη Πολιανίδη για την υποστήριξη τους, την εταιρία Παμμεταλική του κ. Χαρδαλή για την ευγενική χορηγία των οχημάτων προς κοπή, την εταιρία Mateco και τον κ. Ιωάννη Σταθαρά για την προσφορά του περονοφόρου οχήματος τους, την εταιρία Baxmolds και τον κ. Μπαξεβανίδη Γιώργο για τις κατασκευές υποστήριξης , την εταιρία Ak-Risk Management και τον κ. Άγγελο Αγραφιώτη Σύμβουλο Ασφαλείας για την τεχνική του εισήγηση και τις πολύτιμες συμβουλές του, την Red Bull, την εταιρία ETCETERA, την εταιρία Haix Γερμανίας & Glove Guard Αμερικής καθώς και την Ruth Lee Αγγλίας. Ένα μεγάλο ευχαριστώ στο Ε.Κ.Α.Β Θεσσαλονίκης για την παραχώρηση της αίθουσας – αμφιθέατρο για το θεωρητικό μέρος του σεμιναρίου και ειδικότερα στην κ. Ματσικούδη Διευθύντρια του ΕΚΑΒ Θεσσαλονίκης και τον κ. Χατζημιχαηλίδη από το γραφείο εκπαίδευσης.
Φυσικά ένα μεγάλο ευχαριστώ στο περιοδικό Auto Τρίτη το οποίο αφήσαμε τελευταίο για να δώσουμε τα εύσημα που πραγματικά αξίζει για την ευαισθησία του στα θέματα οδικής ασφάλειας , την μεγάλη του υποστήριξη στο σεμινάριο μας αλλά και την φιλική συμβολή του μέσω του δημοσιογράφου κ. Στέργιου Μανώλη τον οποίο ευχαριστούμε θερμά!
Το Σάββατο 16 Απριλίου προσήλθαν 120 άτομα στο θεωρητικό μέρος από τα 240 που ήταν δηλωμένα βάσει λίστας προσκλήσεων – αιτήσεων κάτι που άφησε άσχημη εντύπωση στην διοργανώτρια εταιρία καθώς οι θέσεις αυτές είχαν κλειστεί από ανθρώπους που είχαν δεσμευθεί ότι θα παρευρεθούν και στέρησαν από άλλους ενδιαφερομένους την δυνατότητα να παρακολουθήσουν αυτό το σεμινάριο… (οι αιτήσεις είχαν φθάσει τις 350 !)
Το θεωρητικό μέρος καλύφθηκε από την εισήγηση του κ. Ρέτσιου Ιωάννη αναφορικά με την τεχνολογία των διασωστικών υδραυλικών εργαλείων την χρήση τους και την συντήρηση τους καθώς και την ανάλυση διάφορων τεχνικών. Στην συνέχεια ο κ. Αγραφιώτης Άγγελος Σύμβουλος Ασφαλείας της Ak-Risk Management ανέλυσε την τεχνολογία των θωρακισμένων οχημάτων χρηματαποστολών (για πρώτη φορά στη Ελλάδα) και τις ενέργειες σε περίπτωση τροχαίου ατυχήματος (είσοδοι- σημεία πρόσβασης) αλλά και την τεχνολογία θωρακισμένων οχημάτων VIP καθώς και τις αδυναμίες τους. Την ενδιαφέρουσα εισήγηση του κ. Αγραφιώτη συνέχισε μετά το διάλλειμα ο κ. Βυθούλκας Νίκος αναλύοντας τεχνολογία Υβριδικών οχημάτων την οποία με πολύ προσοχή παρακολούθησαν οι συμμετέχοντες.
Το θεωρητικό μέρος έκλεισε με το πρωτόκολλο προσέγγισης SAVER τους διάφορους τύπους εγκλωβισμού (φυσικούς & μηχανικούς) αλλά και με το σημαντικό κεφάλαιο παιδί και τροχαία ατυχήματα. Στο τέλος έγινε μικρή παρουσίαση του λογισμικού της Moditech Solutions όπου με ένα PDA ή ένα laptop μπορούμε να δούμε το σύνολο των οχημάτων και την ανατομία τους ηλεκτρονικά πριν επέμβουμε.
Η δεύτερη ημέρα ξεκίνησε νωρίς για τους συμμετέχοντες στο πρακτικό σεμινάριο αφού στις 09:00 ήδη είχε ξεκινήσει η ανάλυση στους πρώτους σταθμούς εργασίας. Οι Συνολικοί σταθμοί εργασίας ήταν εννέα (9) αφού περιελάμβαναν τέσσερα εκπαιδευτικά γκρουπ ανά σενάριο (δύο σενάρια οκτώ σταθμοί) αφού το τρίτο σενάριο του σταθμού Νο 9 ήταν κρυφό. Στο σταθμό Νο 10 έγινε η επίδειξη πυρόσβεσης σε υγρά καύσιμα από την Firexpress στο διάλλειμα. Στους σταθμούς εργασίας οι εκπαιδευόμενοι έκαναν τις ακόλουθες τεχνικές :
Σενάριο 1ο (basic rescue)
Όχημα σε κανονική θέση αποσταθεροποιημένο
- Σκηνή ασφαλείας, σταθεροποίηση, αφαίρεση πόλου μπαταρίας, διαχείριση κρυστάλλων , άνοιγμα πόρτας με τέσσερις (4) διαφορετικούς τρόπους (window pinch, halligan entry, pressure locking device, exposing the hinge) πιέζοντας το φινιστρίνι, με εργαλείο διάρρηξης, με πίεση στην κλειδαριά, και αποκαλύπτοντας τον μεντεσέ. Τεχνική δίθυρου, τεχνική κουπέ, ώθηση ταμπλό οχήματος, εναλλακτική ανύψωση ταμπλό και αφαίρεση οροφής , δίπλωμα οροφής.Σενάριο 2ο (advanced rescue)
Όχημα σε κλίση 90ο μοιρών αποσταθεροποιημένο. - Σκηνή ασφαλείας, σταθεροποίηση, αφαίρεση πόλου μπαταρίας, διαχείριση κρυστάλλων , σταθεροποίηση με συστήματα Stab Fast, δάγκωμα και τσάκισμα οροφής και απεγκλωβισμό υποτιθέμενου θύματος καθώς και ασφάλιση οχήματος με καλύμματα Kevlar.Σενάριο 3ο (advanced rescue semi pro) Νο 9
- Δύο οχήματα εμπλεκόμενα σε ατύχημα το ένα έχει ανατραπεί σε κλίση 90 μοιρών με διαρροή καυσίμων και εγκλωβισμένο άτομο τον οδηγό, το δε άλλο όχημα έχει εμβολίσει το μπροστινό μέρος του πρώτου οχήματος στην θέση του παρμπρίζ όπου έχει παρασύρει πεζό και τον έχει σφηνώσει από κάτω, επίσης ο οδηγός του δευτέρου οχήματος έχει εγκλωβιστεί στο όχημα του με τα πόδια του πιασμένα στα πεντάλ και το ταμπλό του οχήματος.
Για την ιστορία η κατάσταση των θυμάτων όπως παρουσιάστηκε στους εκπαιδευόμενους ήταν η εξής : Το θύμα κάτω από το αμάξι (σφηνωμένο) GCS 6, οδηγός πρώτου οχήματος GCS 12, οδηγός ανατρεπόμενου οχήματος GCS 8. (GCS= Glasgow Coma Scale)
Οι εκπαιδευόμενοι χωρίστηκαν σε τρείς βασικές κατηγορίες: - Πυροσβέστες (οκτώ άτομα) «Πυροσβεστική έξοδος»
- Διασώστες ασθενοφόρου (δύο άτομα) «ΕΚΑΒ»
- Εθελοντές διασώστες (δέκα άτομα) «Τοπική Εθελοντική Ομάδα»
Σε όλες τις ομάδες διατέθηκαν ασύρματοι PMR για την προσομοίωση κέντρου τηλεπικοινωνιών και σταθμών ανταπόκρισης. Στο συμβάν ανταποκρίθηκαν πρώτοι οι πυροσβέστες όπου και μετά από πληροφορίες πολιτών βρήκαν το τροχαίο ατύχημα και άρχισαν τις ενέργειες απεγκλωβισμού , μαζί σχεδόν κατέφθασε και το ΕΚΑΒ όπου οι δύο διασωστες άρχισαν να συνεργάζονται με τους πυροσβέστες αλλά ζήτησαν ενίσχυση από παντού καθώς το συμβάν εξελισσόταν στην επαρχία και δεν υπήρχαν διαθέσιμες μονάδες υποστήριξης από το ΕΚΑΒ και την πυροσβεστική σε σύντομο χρόνο έτσι έπρεπε να καλέσουν εθελοντικές ομάδες διάσωσης πυρόσβεσης.
Ο συντονισμός και η συνεργασία ήταν το ζητούμενο του τρίτου σεναρίου κάτι το οποίο επετεύχθη κατά 70% αναδεικνύοντας τα προβλήματα συνεργασίας μεταξύ των υπηρεσιών εκτάκτου ανάγκης αλλά και τα διαφορετικά πρωτόκολλα διάσωσης. Στο σενάριο αυτό εφαρμόστηκε στο τέλος και η τεχνική απεγκλωβισμού «rapid rescue» αλλά ήταν αργά καθώς από τα τρία θύματα τα δύο διακομίστηκαν βάσει σεναρίου και το τελευταίο κατέληξε.
Οι εντυπώσεις των συμμετεχόντων ήταν (κατά τα λεγόμενα τους) πάρα πολύ καλές, καθώς ενθουσιάστηκαν ιδίως με το τελευταίο σενάριο όπου έπρεπε να εφαρμόσουν αυτά που έμαθαν σε όλη την διάρκεια της εκπαίδευσης μόνοι τους χωρίς την στήριξη των εκπαιδευτών τους. Καθόλη την διάρκεια του σεμιναρίου οι εκπαιδευτές καθοδηγούσαν τους εκπαιδευόμενους με εξαίρεση το τελευταίο σενάριο όπου ήταν ακροβολισμένοι και βαθμολογούσαν τις κινήσεις και τις αποφάσεις των συμμετεχόντων.
Ένα μεγάλο ευχαριστώ στην ομάδα της Weber Hydraulik Extrication Team, τους βοηθούς εκπαιδευτές κ. Βυθούλκα Νίκο, κ. Πετρά Γιώργο, κ. Γιαννάκο Βασίλη, κ. Μάλλιο Αλέξανδρο.
Επίσης ένα θερμό ευχαριστώ στην τεχνική Υποστήριξη της ομάδος από τον κ. Τσούγκαρη Βασίλη χειριστή του περονοφόρου οχήματος (χειριστής ΜΕ) καθώς και στην Κοραλία Γκελέκα για την πολύτιμη συνεισφορά της στην Γραμματεία, την οργάνωση αλλά και την λήψη των φωτογραφιών του σεμιναρίου, επίσης στους Σαμαρείτες του ΕΕΣ παράρτημα Θεσσαλονίκης και τον κ. Πρώιμο Μανώλη για την συμβολή τους σε πρώτες βοήθειες κατά την διάρκεια του σεμιναρίου.
Κλείνοντας θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε όλους τους συνάδελφους που συμμετείχαν στο σεμινάριο ιδιαιτέρως στο πρακτικό κομμάτι για το ήθος τους την ευγένεια τους αλλά και τον επαγγελματισμό που επέδειξαν ακούγοντας με ευλάβεια τις οδηγίες των εκπαιδευτών τους και ακολουθώντας κατά γράμμα τις συμβουλές τους, ελπίζω να τους ξαναδώ όλους σε μεταγενέστερη εκπαίδευση πιο τεχνικά καταρτισμένους και πιο έμπειρους με σκοπό την μεγιστοποίηση της κοινωνικής τους προσφοράς.
Πατήστε τις φωτογραφίες για μεγέθυνση: